Maxine

måndag 2 maj 2011

Måndag 2/5-2011

Hej hej hallå förlåt! Förlåt att jag blev en dag sen;) Men vi hade faktiskt strömavbrott hela kvällen igår. Från klockan 19.00-21.00 var strömmen borta och sen har den kommit och gått som den har velat ända tills nu. Men mitt i mörkret fick Fia en liten fölis:) En super fin liten hingst blev det. Självklart e.Turmalin:) Jag hade döpt den till Tummelisa innan den var född och så blev det en hingst... Rackarns! Nu får han heta Tummeliten tycker jag men det tycker nog inte Fias mamma;) Hihi!

Vist är han fin?
Nu tycker jag att våra ston också ska klämma ut sina fölisar.

Vad har mer hänt i veckan??

Jo, i måndags var det annan dag påsk! Varför firar man det egentligen?? Ingen aning, så vi jobbade på som vanligt;) Våra norrländskor däremot var lediga och firade denna dag;)
Dagis var också stängt så Wilma fick vara hos farmor och farfar. Det gillar hon. Då får man ju köra traktor hela dagen;)
Jag red 4 hästar på förmiddagen och hjälpte Emma och Emma att hoppa 2st. Det kom en ny häst på försäljning. Hon heter Candice, är 8år och har gått 120 klasser. Jätte söt häst. Jag fick ut och provrida henne en sväng efter lunch för det kom kunder på kvällen. Dom provade Candice, Mackan, Calista och Tikka. Dom blev mest förtjusta i Mackan och ville prova honom en gång till i veckan.
Fredrik verkade klart alla unghästarna och efter lunch kördes dom iväg till betet i Lomma.

På tisdagen red jag som 17 hela förmiddagen. Sen hade min super snälla svärmor tagit hem en massör så efter lunch fick jag en härlig massage:) Direkt när hon var klar hade jag en hopplektion ute på gräsbanan och sen var det dax att hämta Wilma från dagis.
På eftermiddagen löshoppade vi unghästarna som skulle gå treårstest på lördagen och på kvällen kom Johanna och provred Nox en gång till.

På onsdagen hoppade jag mina fina hästar ute på gräsbanan. Dom var duktiga:) Tyckte jag i alla fall...
När jag red min bockiga häst Flingan skällde Fredrik på mig tills jag nästan började gråta.
"Frammåt, frammåt, mer ben! Du kommer aldrig kunna hoppa en bana på 120 om du inte använder benen" bla bla bla! Jag var helt slut efteråt. Mina ben skakade. Men men, man måste se sina svagheter för att kunna lösa dem:) Annars kommer man ju ingen vart.
På kvällen fick jag köra Mackan till Helsingborg så att kunden som var här i måndags kunde provrida honom på hopplektion för Tomas Hammar. Det gick jätte bra. Mackan är ju världens super häst. Det var väldigt roligt för min gamla häst Deschampsia var också med och tränade med sin nya ryttare Cornelia. Dom var jätte duktiga och passade så himla fint tillsammans. Det är så himla skoj när hästarna kommer till bra ägare:)

På torsdagen var Wilma på utflykt med dagis. Dom var på Järavallen som är ett jätte stort skogsområde i Barsebäck. Dom hade haft jätte roligt och grillat korv och klistrat med kottar, löv och mossa. Hon var helt slut på kvällen.
Jag gick upp klockan 06.00 för att hinna rida 5 hästar innan klockan 10.00. Sen var det bara hem och duscha och åka till frissan.
På eftermiddagen kom det nya kunder och tittade på Candice, Tikka, Calista och Mackan. Den tjejen gillade Candice bäst och ville komma tillbaka nästa vecka och prova en gång till.
På kvällen åkte jag in till Malmö och gick till Izakaia Koi och åt sushi med Fia, Katarina och Louise. Shit i gatan vad gott det var. Deras sushi är heeeeelt fantastisk. Kan äta hur många bitar som helst tror jag;)

På fredagen var dagis stängt för personalutbildning så Wilmis fick vara hos farmor igen medans jag red. Passade på att rida 6st hästar idag. Alla fick hoppa lite ute på gräset som skulle tävla i helgen.
På kvällen hjälpte jag Anna, Lisa och Emma att hoppträna sina egna hästar. Jag lånade Görans traktor och körde upp till utebanan. Jag sa såklart inte att jag lånade den för då hade jag ju aldrig fått låna den;) Haha! Han råkade visst se mig när jag kom skumpandes tillbaka. Haha! Tur han är så snäll;)

På lördagen var det full fart. Jag och Anna skulle till Ringsjön och tävla med 7st hästar och Fredrik skulle på 3-års test i Flyinge med 3st hästar. Alla tjejerna var duktiga och började jobba 04.30 på morgonen. Snabba som tusan var dom så klockan 05.30 hade hästarna fått mat, dom hade mockat, strött och sopat hela stallet och hästarna som skulle på tävling var klara. Då bestämde dom sig för att övningsfläta lite så dom små 4åringarna som skulle tävla 90cm för första gången i sitt liv fick knoppar. Dom fattade ingenting. Haha! Jätte söta var dom. Jag, Anna, Göran och Emma for iväg klockan 06.30 med lastbilen full av undrande små hästar.
Men oj så duktiga dom var! Uppförde sig exemplariskt och Tonic, Canel och Duette var felfria i sina starter medan  lilla Softbeat rev ett hinder. Alla fick MVG i betyg med plus i kanten. Lägger ut några filmer här.
https://www.youtube.com/watch?v=u6xWkv2Lp_8
https://www.youtube.com/watch?v=rgMhosGL-2Q&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=meefCXU8lJE&feature=related


Ann fick rida Duette. Hon rider henne jätte mycket hemma och tycker så mycket om henne så hon får rida henne ett tag. Nästa gång får dom hoppa 2st 1m klasser i Åsbo om några veckor. Så går det när man är duktig, då får man hoppa högre;)
Sen hade jag med mig Ronda och Zincana också till tävlingen. Zincana var jätte duktig och felfri i 105 klassen och i 110 blev hon jätt het melan två hinder så jag la en volt annars hoppade hon fantastiskt fint. Ronda hoppade också fint idag. Hon var nog inte nära en bom i 105 klassen men var tvungen att bocka sig genom en sväng så jag inte kunde styra mot hindret så det fick bli en volt med henne också. Sen skulle hon egentligen ha hoppa 110 klassen också men jag bestämde mig för att vänta eftersom hon hoppade så fint idag. Måste ta det lite försiktigt med henne så hon inte blir spänd utan tycker det är roligt.
Fredrik och Lisa åkte till Flyinge och visade 3 superfina hästar. Fia var hemma och fixade stallet och gjorde iordning alla 3åringarna för dom fick köra alla en och en, fram och tillbaka för vi hade ju snott lastbilen;) Men alla hade hoppat super bra. April April (hingst e.Cellestino-Cattaro) hoppade 8-8 men fick tyvärr inte tillräckligt höga exteriörpoäng för att få diplom. Lasirca (sto e.Lasirco-Charity) hoppade 9-9 och fick diplom. Cheque Race (val e.Chequille E&M Z-Mowgli) hoppade 8-8 och fick också dilom. Så det var fantastiskt roligt. Alltså en väldigt lyckad lördag.
Det var ju valborgsmässofton och allt så på kvällen bestämde jag mig för att öppna en flaska Champagne. Mmm! Det är så smaskigt;) Men jag hade inte så mycket att äta till så det fick bli makaroner och köttbullar;) haha! Men det funkade bra. Till råga på allt så slog jag till med en marängswisch (vet inte hur det stavas) också. Sen somnade vi som döda sillar i soffan;)

Sen var det bara upp på söndagsmorgonen igen för en ny dag i Ringsjön med en ny drös unghästar.
8 hästar tog vi med oss idag. Jag och Fia tog bil och släp och körde dit min häst. Jag skulle bara rida Flingan i de två första klasserna sen kunde vi ju köra hem igen. Bra som tusan gick det också. Flingan hoppade helt fantastiskt och var felfri i båda rundorna. Övning ger färdighet;) hihi! Tyvärr hade vi glömt filmkameran hemma:(
Fredrik var också duktig och var felfri i nästan alla sina starter. Bara några nedslag på typ 12 starter;)
På eftermiddagen kollade vi världscup hoppningarna och finaste Tornesch. Han var fantastiskt duktig:) Tur vi har så många fina avkommor till honom:)
Sen bar det iväg till Barsebäck där Fias bror hade invigning av sin nya restaurang Hamnkrogen. En super mysig restaurang ända nere vid vattnet. Passa på att ät där om ni har vägarna förbi:)
Jätte trevligt mingel hade vi:)
Vi hann knappt mer än hem förrän strömmen gick. Jäkla skit. Vi hade ju massor att göra. Inte förrän klockan 21.00 kom den tillbaka och då ringde Fia och sa att deras sto fölade och dom ville ha hjälp.
Men nu ska jag städa och fixa massa kontorsarbete som vi ligger efter med. Puh! tråkigt men nödvändigt.
Ha det gott alla mina trogna läsare:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar