Maxine

söndag 8 maj 2011

Söndag 8/5-2011

Söndag och det stormar.... Allt är toppen med Skåne! FÖRUTOM ATT DET BLÅSER HELA TIDEN!!! Jag har sagt till Göran att när han slutar vara bonde ska jag plantera skog på alla åkrarna så det blir lite vindstilla här, men sen kom jag på att det tar ju typ 1000år innan skogen växer upp så jag har ju ingen nytta av den ändå. Fasen!!

Jaja! Det har varit en toppen vecka tycker jag:)
I måndags var det stora veterinär dagen, haha! Först åkte vi och kollade om Tequila var brunstig. Det var hon:) Sen skulle lille April dit och bli kastrerad. Efter lunch skulle vi köra en kunds häst för lite undersökning och på kvällen skulle vi dit igen med Tequila och inseminera henne med Careful. Det fick helt enkelt bli Careful igen eftersom Tonic är så himla fin:)
Själv så red jag som vanligt hela förmiddagen och fixade lite med annat på eftermiddagen. Typ handlade och fixade på kontoret och körde till veterinären.

På tisdagen fick jag ett ryck och red ut i skogen och ner på terrängbanan. Först tog jag Flingan och tvingade med mig Anna på Duette. Vi hade jätte roligt;) Hoppade alla små grenar och stockar som låg ivägen. Den lägsta var nog 15cm och den högsta var kanske 80cm;) Vi skrattade hela tiden. Hästarna uppförde sig exemplariskt. Sen skulle jag rida Zincana och då tvingade jag med mig Fredrik på Theo och så kom Fia med Chabbe så då fick hon också följa med. Det blev en lika rolig runda!
Efter lunch åkte jag och hämtade Wilma på dagis och så åkte vi till Halmstad. Först lämnade jag massa saker på lagning hos Sarwes. Vet liksom inget lika bra lagningsställe i Skåne så jag släpar hem allt läder och täcken som ska lagas till Halmstad. Sen åkte vi hem till min farmor och fikade och åt kvällsmat. Min mormor kom också dit så det blev himla mysigt. Wilma körde hårt med dom gamla tanterna;) Innan vi körde hem till Skåne igen åkte vi hem till mammas och pappas gård och kollade läget. Mamma och pappa har varit i Frankrike hela veckan och köpt en massa Champagne!

På onsdagen åkte April och Pointen ut på bete i Lomma. Skönt tyckte dom;)
Det var trist väder så jag byggde en studs i ridhuset och studsade med alla mina hästar. Softbeat tyckte det var jobbigt.
Efter lunch åkte jag och Wilma till Babyproffsen i Helsingborg och shoppade lite. Typ en potta, ett hårkitt och en leksakstraktor. Det gick knapt att få ut Wilma ur leksaksaffären. Hon tyckte det var jätte kul där inne.

På torsdagen red jag lite på vår nya grusbana. Underlaget är lite löst i kanterna än men det blir nog bra snart. Tonic och Ronda red jag uppe vid granarna. Tonic tycker där är lika läskigt varje gång.
Efter lunch städade vi huset och på eftermiddagen kom det kunder.
Vi hann inte mer än hem innan tjejerna ringde och sa att nu fölar Carna. På med kläder och upptill stallet i full fart. Göran som precis hade kommit på middag hos grannarna kom cyklandes i 190 och Fia galopperade till stallet i full fart. Folk undrade nog vad det var som hände på vår gård men alla ville ju va med när lilla Plot Blue-avkomman kom till världen:) Det gick jätte bra och en stor hingst blev det.



Mamman är helsyster med Kiara La Silla som Rolf-Göran Bengtsson rider och pappan är Plot Blue som Marcus Ehning rider.
Vi hoppas på en stjärna och jag har räknat ut att han är 14 år när Wilma fyller 16år;))



På fredagen var det dax för tävling i Stävie. Det började inte förrän klockan 11.00 så jag hann lämna Wilma på dagis innan och även rida Maxine. Fredrik hann både köra Dahlia och Donatella till Anne och kolla brunst på dom och sen hann han rida tre hästar.
Vi hade 5st hästar med oss till tävlingen. Jag red Flingan och Zincana och Fredrik red Tellus, Tornado och Vanity.
Zincana var lite spänd och då börjar hon att springa . Hon var lite jobbig att rida och vi fick ett nedslag i 110 klassen. Flingan kändes jätte fin och har blivit bra att rida inne på banan. Hon bockar fortfarande väldigt mycket på framridningen men det tar sig;) I 110 klassen fick vi ett nedslag och i 120 klassen fick vi 3 nedslag. Vet inte riktigt varför vi fick så många nedslag för jag hade en jätte bra känsla. Men så kan det va ibland. Hon var kanske lite spänd för hon har aldrig tävlat på gräs förut och det var väldigt många fina hinder. Tellus och Tornado hoppade helt fantastiskt och var felfria i 130 båda två:) Vanity var också jätte duktig men fick ett nedslag.
När vi hade kommit hem på kvällen bestämde sig Mexina för att föla. Jag och Wilma som nyss hade kommmit ur duschen fick snabbt slänga på oss kläderna och åka upp till stallet.
Ett jättefint stoföl e.Hartbeat-Tornesch-Cardento blev det. Min fina Maxine är mamma till Mexina så Maxan blev en stolt mormor;))




Hon var duktig som blev ett sto för det hade jag beställt.
Hon ska få heta Mexicana.
Nu heter dom Maxine, Mexina, Mexico och Mexicana:)

Samtidigt som Mexina fölade var Lisa med Dahlia hos Helena Hugosson och fick henne inseminerad med Turmalin. Nu ska det bli nya bebisar till nästa år;) Donatella får vänta till på måndag men hon ska också få Turmalin som pappa. Han är så himla fin:)

När jag sen vaknade på lördag morgon så hade Pangea också fölat. Hon fölade vid 05 tiden och fick en liten hingst e.Tornesch-Robin Z. Jag har tyvärr inte hunnit ta några bilder på honom ännu men det kommer:) Han var också brun med bläs men lite mer normal i storleken. Dom andra två är ju rätt stora.
Väl på tävlingen hade jag en toppendag. Maxan var på strålande humör i solen och vi kom 3a i 125 klassen. Jag blev jätte glad:) Sen hoppade hon lika fint i 135 och vi kom på 10e plats.
Fredrik kom 5a i 135 med Conny. Panthalassa hoppade super fyra hinder i 145 sen ville hon inte gå nära vattengraven. Jäkla knäppgök. Hon har ju hoppat vatten flera tävlingar i rad nu utan att titta. Ibland förstår man sig inte på dessa djur... Notchino hoppade super fint men tittade till på något på första hindret och rev det. Annars var han ju inte nära en bom.

Idag söndag red vi också några starter i Stävie. Maxine var lite nonchalant (stavas det så??) i 130 klassen och jag fick 3 nedslag. Hmmm! kändes ganska bra tyckte jag ju. Pantis hade ett ner i 140 och Conny hade 2 ner i samma klass.
Det var inte så många starter idag så vi var hemma redan klockan 13.00. Himla skönt ju. Jag tog ut och provred en ny häst vi hade fått på försäljning. En jätte liten häst e.Jeopardy-Concord. Jag skrattade hela tiden när jag red henne. Helt galen men hoppade jätte fint. Full fart framåt kan man säga. Precis som en liten ponny.
Sen har vi haft kunder hela eftermiddagen och kvällen. Klockan 15.30 kom det en, klockan 16.30 kom det några andra och klockan 19.00 kom dom sista. Hoppas någon blir såld i alla fall.

Nej, nu ska jag fortsätta läsa min nya bok om Patrik Sjöberg. Himla intressant tycker jag. Vissa har ju haft en bättre uppväxt än andra kan man ju säga! Jag är väldigt tacksam för min uppväxt!
Ni får ha en bra vecka! Det tänker jag ha och vi hoppas att sista fölet tittar ut snart.
Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar