Maxine

söndag 2 januari 2011

Söndag 2/1-11

Gott Nytt År alla mina trogna läsare!

Nytt år och nya möjligheter:)

Julafton tillbringade vi hemma hos oss tillsammans med mina och Fredriks föräldrar. Jag, Fredrik och Göran hade stalltjänst på morgonen. Som tur var kom Katarina, Martin och Lars och hälsade på så vi fick äta lite julfika mitt i stalltjänsten.
Massa hästar i hagarna, några oskodda hästar fick gå i skritten och några longerade vi. Tequila passade på att rymma ur sin hage och satte lite fart på dom andra hästarna som var ute. Lite julkul tyckte hon. Tur hon var snäll att fånga. På eftermiddagen åt vi massa god julmat, delade ut paket och spelade julklappsspelet.
Det blev en jätte mysig dag och Wilmis fick självklart flest paket. hon satt i ett berg med presentpapper och fattade ingenting. Första paketet hon öppnade var en bok och den tyckte hon var toppen så då behöver man ju inga fler... Vi fick öppna resten åt henne!

På juldagen har alltid fredriks föräldrar stor julfrukost. Det kommer en massa roliga människor och vi äter såklart en massa god mat. Självklart hade vi fixat stallet innan så det var jätte gott o komma in i värmen och äta. Jag red bara Ice idag. Det skulle ju komma kunder på tisdagen så han måste vara i trim. Fredrik red Spirit (en inridningshäst e.Careful) som snart ska hem så den behövdes också ridas. Dom övriga fick några dagar lugnt.

På annandagen fixade vi stallet på förmiddagen och red några hästar. På eftermiddagen åkte vi till Mahult för att träffa mina släktingar. Göran och Lina AE fick hålla ställningarna på gården.
På kvällen åt vi julbord igen tillsammans med min bror och hans flickvän Emelie. Vi hade jätte mysigt. Vi fick en varsin radiostyrd helikopter. Hahaha! Så himla roligt vi hade med dom i typ 10min. Sen var dom totalhavererade. Dom var nog inte gjorda att flyga inomhus med;))) Men roligt var det!

På måndagen åkte vi in till Halmstad för att äta lunch med vår farmor och mormor. Mormor var tyvärr sjuk så det blev endast farmor som vi kunde hälsa på. Först fika i farmors nya fina lägenhet och sen åt vi lunch på Bull's pub. Sen passade vi på att gå en sväng på stan innan vi begav oss av hemmåt Skåne igen.

På tisdagen var alla hästtjejerna tillbaka igen. Puh va Skönt! Ordning på torpet igen!
Efter lunch kom dom och tittade på Ice. Dom bestämde sig för honom så nu är det bara besiktningen kvar. (Inte så bara kanske...) Jag passade på att rida Maxine, Amber och Georgia också. Ronda och Zincana får vila denna veckan ut.

På onsdagen red jag hela förmiddagen. Maxine har jag börjat rida som vanligt igen. Vi ska ju snart tävla:)
Softbeat (3år e.Hartbeat-Cockpit) fick åka hem på lite vila idag. hon kommer tillbaka i mars för att matchas till 4årschampionatet.
På kvällen var vi hos Jenny och Niklas Arvidsson på middag. Jätte mysigt och god mat. Dom bor så himla fint. Deras dotter Linn som är tre år lekte med Wilma hela kvällen och lärde henne säga BÖ! Så nu har Wilma sagt det hela veckan;) I mars ska vi åka på semester med dom till Egypten (självklart Maria Montasami-hotellet;)).

I torsdags kom det kunder igen efter lunch så jag passade på att rida alla mina hästar då. Dom tittade på Pointen, Georgia och Amber. Men det var nog bara Pointen som kunde passa henne.
På eftermiddagen gjorde jag en storstädning i kylskåpet. Nu är där så fint såååå!

Fredag och nyårsafton! Det var även Lisas födelsedag så henne måste vi ju fira. Det fick bli lunch med tårta till efterrätt. Ingrid hade bakat en princesstårta till henne och vi hade köpte en jacka i present. Efter lunch passade jag på att rida mina hästar.
På kvällen var vi själva hemma. Vi skulle egentligen varit i Blekinge hos några kompisar men flera hade blivit sjuka så vi stannade hemma och hade en jätte mysig kväll. Wilma höll låda och vi åt god mat och drack Champagne! Mmmmm!

Igår lördag åkte Spirit hem efter att ha visat upp sig för sina ägare (Annica och Maria Sjögren).
Vi löshoppade alla våra nyblivna 2- och 3åringar också. Det är så skoj när 2åringarna ska hoppa för första gången. Men dom var jätte duktiga. Timothy och Tampas (båda e.Tornesch-Robin Z) var bäst. Riktiga naturbegåvningar. Fattade direkt vad dom skulle göra. Dom väntar vi med att kastrera...
Roligt är också att 5 av 6 tvååringar är e.Tornesch. Den 6e är e.Cyrano de Bergerac.
Av 3åringarna hoppade Champagne (Careful-Chapman) bäst av våra egna. Vi har två hästar åt Karin Göransson också och dom hoppar fantastiskt fint.
På kvällen fick jag något konstigt ryck och började städa ur garderoben. Det blev två fulla sopsäckar med kläder att slänga plus några väskor och lite annat skit som låg och skräpade. Det smittade tydligen av sig på Fredrik som började röja i garaget. Det behövdes verkligen!!!

Idag söndag red jag hela förmiddagen. Det kom en ny häst till försäljning. En helsyster till Zincana (e.Robin Z-Magini). Den blir 7år nu och har haft föl. Tror den har gått 130.
Lisa fick hoppa Gina (5år e.Camaro M-Robin Z). Det ska komma kunder på den imorgon och då får ju Lisa visa den eftersom vi ska på begravning i Halmstad.
På eftermiddagen åkte jag och handlade begravningskläder till mig och Wilma. Fredrik körde skyttetrafik till sopstationen och slängde saker. Himla skönt att ha röjt lite i huset;)
Nej, nu ska jag fixa och trixa lite till innan jag bänkar mig framför TVn.

I morgon är det ny vecka och alla hästar ska sättas igång. En hel drös behöver klippas, skos och badas (om vädret tillåter). Fast tyvärr måste vi börja veckan med begravning för min farfar som gick bort för två veckor sen.

Adios Amigos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar