Maxine

lördag 8 januari 2011

Lördag 8/1-11

Sista lugna helgen innan tävlingarna drar igång!

Veckan började lite sorgligt med begravning för min fina farfar. Det blev en heldag för oss i Halmstad.
Lisa, Anna och Lina fick hålla ställningarna på gården. Dom fick börja longera alla hästar som har haft vintervila för nu ska dom igång och tävlas. Våra 4åringar däremot ställer vi av i 2 månader nu innan det är dax för dom att börja tävla.
Det kom en ny häst på utbildning och försäljning. Ett 5årigt sto e.Cypriano.

På tisdagen red jag fyra hästar på förmiddagen. Zincana var jätte pigg. Hon har ju vilat hela december. Ronda har också vilat men hon var jätte snäll och duktig:)
Fredrik fick också börja rida sina lite småvilda hästar som har vilat. Tellus var nog mest på hugget.
På kvällen kom Sara och tränade. Hon skulle tävla på fredagen så det blev lite genrep inför det.

I onsdags hade vi massor att göra. Jag red massa hästar på förmiddagen. Hoppade lite studs på volt och ett räcke med bom före och efter. Klockan 10.00 kom Ulf Ljung och tittade på sin häst Vanity (6år med tysk stam) som Fredrik har på utbildning. Klockan 11.00 kom det kunder på Gina (5årigt sto e.Camaro M-Robin Z). Det gick jätte bra och dom var nog intresserade.
På eftermiddagen fixade jag lite med kontorsarbete och på kvällen var ví på 80års fest.

På torsdagen red jag 4 hästar på förmiddagen. Anna kunde trava på våran inridningshäst Bionic (sto -08 e.Carland-Democritos).Hon är våran egen häst men tyvärr är hon bara 155cm hög. Men då kom jag på den brillianta idén att vi kan ju betäcka henne med en ponnyhingst så har Wilma en jätte fin ponny om sisådär en 10 år;) Så nu har jag börjat leta efter B- och C-ponnyhingstar. Så himla roligt!
På eftermiddagen kom Liselott med sin häst Conny (Conteur-Contender). Fredrik hoppar och tävlar den åt henne. Den har gått 140 klasser och var jätte duktig förra året.
På kvällen städade vi huset! Det behövdes...

I fredags red jag ett gäng hästar på förmiddagen. Anna kunde rida själv på duktiga Bionic idag. Hon behövde lite draghjälp ibland så då ställde jag och Zincana upp;) Lisa håller på att rida in min häst Champagne (Careful-Chapman). Hon började i måndags men nu är han duktig på att bli longerad och hon hade gjord på honom idag också. På eftermiddagen red jag Cyprina. Bettan kom med en häst från kliniken som fredrik skulle provrida. Jag filmade Gina när Lisa red och lade ut på youtube för det var kunder som ville se. http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhum ni kan kolla länken till våran sida på youtube. Ligger lite olika klipp där.

Idag lördag var både Lisa och Lina lediga så Anna var själv. Det var bara att väcka farmor i tid så hon kunde passa Wilma och jag fick ut och mocka. Halva stora stallet mockade jag. Puh, jag är ju inte van längre. Men det var ganska skönt att röra på  fläsket lite. Sen tog jag ut Champagne och longerade och tömkörde honom. Han var jätte duktig så nu får han som belöning ha sadel på sig i morgon;)
Anne och Bettan, från kliniken, kom med sin häst idag igen så Fredrik fick rida en stund först och sen red Bettan honom själv.
Klockan 10.00 kom Johanna Nilsson och Niklas Sjöberg (två föredetta elever från Plönninge) och tittade på hästar. Niklas skulle köpa ny häst. Dom tittade på Cosby (-08 e.Careful-Robin Z), Caulo (-08 e.Tornesch-Corland), Canel (-07 e.Cardento-Tabac) och Chabbe (-05 e.Cardento-Chapman). Sen passade vi på att fika och snacka lite. Himla trevligt:)

I morgon ska jag hoppa trekombination med Maxan! Fredrik bygger alltid lite klurigt så det kommer inte bli lätt;) hihi! Nästa helg börjar tävlingarna!

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar