Maxine

söndag 16 januari 2011

söndag 16/1-11

Ännu en vecka till ända och årets första tävling är avklarad!

I måndags åkte lilla Carmen  (Carson Ask-Nobel) hem på vila. Hon är bara 4år och har gått nu hela hösten och vintern så hon fick åka hem på 2mån vila innan hon kommer tillbaka som tävlingshäst i mars.
Cyprina fick också åka hem, eller rättare sagt till först till veterinären och sen hem, eftersom jag inte tycker hon har känts okej när jag har ridit henne. Tyvärr var det en skada på halskotpelaren så nu kan hon bara fungera som avelssto:(
Själv bestämde jag mig för att hårdträna mina hästar eller var det mer mig själv som jag tränade??? Jag red i alla fall två hästar utan stigbyglar. Himla jobbigt va det alltså;)) Sen fick det bli två hästar med stigbyglar.
Tjejerna hann med att klippa både Panthalassa, Tornado.

På tisdagen kom det en ny häst. Min bästa vän Katarina har lite mycket på schemat just nu så Fredrik får hjälpa henne att rida hästen. En 7årig val. e.Concorde-Peter Pan. Han är stor som ett hus o kallas Tore:)
Jag red hela förmiddagen. Ronda fick hoppa lite studs på volt och Zincana fick sig en riktig genomkörare. Tror minsann det gjorde nytta. Idag blev Maxine och Caudillo klippta.
På eftermiddagen åkte jag hem till Halmstad för att fixa o trixa lite. Jag skulle såklart hämta en häst när jag ändå körde. Har ju köpt Duettes och Duells mamma Dahlia av Plönningegymnasiet. Hon är skadad och kan inte gå i lektionsverkasamheten längre så då ville vi ha henne som avelssto. Därför var jag ju tvungen att ha med mig ett släp upp. Oups oups! Kom typ på det när jag skulle köra. "Vi har varken besiktigat släpet eller satt på vinterdäck" sa Fredrik! Vad göra nu? Ringa bästa grannarna Görel och Bertil så va den saken löst. Nu var bara problemet att hela deras gård var en isskulptur och det var nästan omöjligt att ta sig därifrån med släp. Hej och hå vad vi kämpade. Jag och Görel då alltså för Bertil hade händerna i fickorna och sa vad vi skulle göra;)) Haha!!
Väl i Halmstad hade jag lovat min mormor att komma inom på tantfika med Wilma! Haha! Vi sänkte medelåldern rejält...
Tillslut kunde vi äntligen åka hem till mina föräldrar och äta kvällsmat. Gottit!!

På onsdagen blev det en tur till Ullared. Altid lika roligt enligt mig;) Vi började med hästavdelningen. Inte alls smart eftersom jag hittade 4st longerspön som jag tvunget skulle ha. Kostade ju bara 50kr styck. Sen fick jag köra runt med dom hela tiden och peta folk i nacken. En tant som jag råkade peta till såg helt chockad ut och undrade hur många jag hade att slå egentligen;) Haha! Hon var rolig!
Jäklar i havet vad mycket jag handlade. Ändå hoppade jag nästan över hela klädavdelningen för jag var så trött när vi kom dit och klockan började bli mycket. Skulle ju hämta en häst också!
In med allt i bilen och mot Halmstad igen. Hämta släpet som vi hade ställt av på vägen och ut till Plönninge.
Där hade hästarna redan gått och lagt sig så det var bara att väcka Dahlia och brodda av. Sen ville hon inte alls åka transport just då. Men som tur var hade jag ju investerat i 4 longerpiskor;)) Då ville hon genast följa med hem.
Väl hemma stod maten på bordet och några kompisar kom med en jättestor försenad julklapp! Massa gottis var det i den! Mmmmm!!!!
Idag hade tjejerna i stallet klippt Ronda och Athina. En ny häst kom. Vet tyvärr inte stammen på den. Men 4år nästan svart val. som rörde sig otroligt fint. Ska tydligen kunna hoppa också:)

På torsdagen var Göran och besiktigade lastbilen. Där vara inget att anmärka på och det var ju himla skönt.
Jag hoppade Maxine, Georgia och Zincana idag. Lille Champagne longerade jag och hängde på också. Han var jätte duktig. Ronda och Ice blev dressyrade;) Fredrik hoppade också ett gäng.
Bionic och Anna galopperar nu för fullt i ridhuset och hon kan sitta upp själv på henne. Så nu ska hon bara ridas i 2v till sen får hon vila igen.
Tequila blev klippt och fin.

Fredagen bjöd på hemligt besök:) Jätte skoj när Karro kom och hälsade på. Hela förmiddagen var hon hos oss. Hon jobbade hos oss i 2år innan hon flyttade till Tyskland och började jobba hos Rolf-Göran Bengtsson och Bo Kristoffersen. Världens bästa Karro:)
Hon tittade på och höjde hinder (hon sa att hon blivit väldigt bra på detta, haha) när jag hoppade Ice. Han var jätte pigg idag när vi hoppade. Vet inte vad som flög i honom...
Zincana fick också hoppa lite. Hon börjar bli riktigt duktig nu.
På eftermiddagen kom jag på att min kära vän Therese tog sin hett efterlängtade lärarexamen. Shit pommesfritte... Jag skulle skickat blommor med bud. Hade helt glömt bort. Sen fick jag en snilleblixt som vanligt!! Hennes svärfar och svärmor skulle ju åka dit och dom kan ju ta med Champagne och blommor från mig. Dom skulle precis köra när jag ringde. Oups! Slängde mig i bilen och hann nätt och jämt till mötesplatsen samtidigt som dom och mina presenter kom fram. Puh!!!

Lördagen var en blöt och hal upplevelse. Det gick knappt att gå till stallet. Till och med lilla Betty fick sladd emellanåt. Göran kom på den smarta idén att han kunde sätta på nån konstig sak på traktorn och köra med den i marken så skrapade man upp all is. Det var bara det att det lät värre än ett vulkanutbrott och marken skakade... Jätte roligt att rida i ridhuset när han for förbi... NOT!! Alla som känner Göran vet ju att han gillar tårta så han körde nog några extra varv för att se om han fick sit sötsug tillgodosett. Men denna dag lyckades han inte! Vi trimmade alla hästar som skulle tävla först så dom kunde åka in i tvätten sen.
På eftermiddagen var vi bjudna på middag hos Elisabet och Mattias. Han hade också klarat sin examen och det bjöds på Champagne! Me like!! God middag bjöds det naturligtvis också på och Wilma fick leka med sina underbara kompisar Elvira och Vilgot. När vi skulle åka hem regnade det cats and dogs eller om det var arga lejon och vargar för det var helt galet vad det regnade...

Söndag morgon och dags för årets första tävling. Tjejerna började jobba kl 06.00 och 06.05 gick strömmen. Dom fick ringa och väcka Göran samtidigt som dom försökte jobba i mörker. När strömmen väl kom tillbaka så försvann den nästan direkt igen. Åh, typiskt! Men tillslut löste det sig och vi kom iväg. Göran fick i och för sig sanda hela gårdsplanen annars hade vi inte tagit oss iväg.
Först hoppade jag Ice i 120. Han var jätte duktig. Vi fick ett nedslag i omhoppningen men det kändes fint. Sen red jag Georgia i avd.B i 120. Hon blev lite spänd och gick inte fram riktigt som jag trodde hon skulle göra. Vi fick ett nedslag och några extra galoppsprång här och där. Hon kämpade verkligen på den duktiga lilla hästen. Maxine gick superbra i 130. Ett nedslag även här annars var jag ju ganska snabb för ovanlighetensskull. På framhoppningen i 140 började hon hoppa så himla högt och då blir hon spänd. Det började ganska bra inne på banan men sen blev det för trångt på en böjd linje till en oxer och hon stannade. Sen hoppade vi första hindret och dagens tävling var över.
Fredrik hade fem hästar med sig och fick några placeringar. Panthalassa hoppade jätte fint i 140 men fick ett retligt nedslag. Nu är det bara att ta nya tag och trimma vidare.
Nu ska jag kolla Solsidan och Time Out!

Trevlig kväll:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar