Maxine

fredag 3 december 2010

Fredag 3/12-10

Värsta vinterveckan!

Usch vad det har snöat och varit kallt i veckan. Det tar minst en halvtimme att ta på sig alla kläder när man ska ut. Sen ska man ju klä på Wilma och Betty också så då är vi uppe i minst 45min;))) Haha!

Men det har fungerat bra ändå. Inga vattenkoppar har frusit sönder i alla fall (tur vi har cirkulerande vatten).
Däremot har skrittmaskinen gett upp! Då märker man hur mycket användning vi har av den. Nu ska man plötsligt skritta av alla hästar själv. Tar ju en jäkla tid... Hmm, va bortskämd man är! Sen blir hästarna mycket galnare att rida för dom rastas inte lika mycket när dom inte går där. Dom är ju vana vid att gå i skritten 2 gånger om dagen plus att ridas. Nej, jag ska inte klaga jag har världens bästa liv!

I måndags var Fredrik i Vinslöv och visade några hästar för Italienska kunder. Dom var intresserade av 2st. Men sen har vi inte hört mer. Italienare är ju luriga alltså så man vet ju aldrig.
Wilma var fortfarande sjuk så jag var hemma och myste med henne hela förmiddagen och sen kom farmor och passade henne på eftermiddagen så jag kunde rida.

På tisdagen va Wilma feberfri igen och mycket piggare och gladare så vi gick upp till gården. Hon fick leka med farmor och farfar och jag passade på att rida. Jag hoppade Amber, Ice, Bullen och Miss Georgia. Det gick jätte bra. Jag hoppade räcke med bom före och efter och en oxer med flera galoppbommar innan. Sen avslutade vi med ett vattenhinder. På Nybo hoppar vi alltid vattenhinder;) Lisa och Anna fick hoppa våra treåringar på samma övningar fast en aning lägre. Vilka superstjärnor dom var! Det va ju jätte svåra övningar för dom.Canel är en jätte stor valack e.Cardento-Tabac som Lisa har gjort ett superjobb med. Han går i jätte fin form nu och klarar alla hoppövningar galant. Sen rider Lisa en annan 3års valack också som heter Quentendro e.Contender-Major de la cour. Han har lite jobbigare för sig för han har så enorma rörelser som han inte riktigt reder ut. Blir lite trassligt med bommarna osv. men han har ett fantastiskt fint hopp. Han kommer bli sååå fin när han har växt i sin kropp och lärt sig att koordinera sina rörelser. Anna rider lilla Tonic som är Kiaras barnbarn e.Careful. Han är en snärtig liten rackare. Han har också ett jätte fint hopp men är mycket kvickare än dom andra två. Ska bli kul att följa dessa till våren tillsammans med Duette. Duette förresten har blivit lite knasig i hagen. Hon står och sparkar bakut med ett ben hela tiden ungefär som om hon tränade karate. Hon verkar inte uppskatta sin vintervila;)

På onsdagen red jag på förmiddagen som vanligt. Hoppade Zincana och Flingan lite idag. Dom fick hoppa samma övningar som vi red på tisdagen. Det går bättre och bättre med Zincana men hon är lite svår alltså. Blir så het och sen hoppar hon ofta lite för stort. Men vi börja komma underfund med varandra så jag hoppas att det kommer att bli bra till våren. Maxine joggade jag lite idag också. Hon rids bara lite på halvfart nu. Henne ställer jag inte av helt. Hon blir helt galen då och får lätt korsförlamning så hon får gå lite lugnt bara. På kvällen var vi och simmade med Wilma. Näst sista gången. Det var lika mysigt som vanligt:)

På torsdagen red jag på förmiddagen och sen löshoppade vi på eftermiddagen. Dom flesta fick hoppa 3 studs och ett språng till en oxer. Sen avslutade vi med ett litet räcke med vattenmatta under. Som sagt vi hoppar alltid vatten här. Även vid löshoppning. Nej, men skämt och sidor så är det fantastiskt bra att både hoppa studs och vatten redan när man löshoppar. Det har man igen 1000ggr när man börjar hoppa uppsuttet sen. Då har dom mycket lättare för det och dom är inte alls så tittiga på vatten heller. Blir mer naturligt för dom.

Idag fredag hade vi ingen barnvakt. Svärföräldrarna åkte till Barcelona. Jag och Fredrik fick rida i skift.
På eftermiddagen kom Elvira och Oliver och lekte med Wilma och sen åkte vi till Barsebäcks golfbana och åkte pulka. Det var så himla roligt och det tyckte nog både mammor och barn.
Efteråt somnade Wilma i bilen så då passade jag på att hjäpa Fredrik att fixa med alla unghästarna och avelsstona. Sen åkte vi hem och har haft en mysig fredagskväll. Tror jag ska åka hem till Mahult och mina föräldrar i helgen. Så man kan nalla lite mat på pappas julbord;) Man är ju sjukt sugen alltså;)

Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar