Maxine

tisdag 9 november 2010

Tisdag 9/11 10

Ledsen att jag inte skrivit på länge! Men nu är jag tillbaka efter några händelserika dagar.

Så här kan en dag på Nybo se ut:
Vi börjar jobba 07.30. Då fodrar vi alla hästarna, släpper ut 6st i skrittmaskinen och sen mockar, strör och sopar vi. Fredrik och Göran sköter alla unghästar och lösdrifter. 08.30 är det frukost. Alla äter tillsammans inne hos Fredriks föräldrar. Nästan varje morgon får man nybakat bröd och massa olika pålägg! Mmmm! Gott är det;)
Efter frukost börjar jag och Fredrik att rida och någon av tjejerna sadlar ut hästar till oss. Vi brukar rida mellan 4-6st var innan lunch. Anna och Lisa brukar också hinna med 2-3st unghästar var på förmiddagen.
Vi ser till att alla hästar går i skrittmaskin innan lunch. Sen får hästarna gå ut i hagarna i olika skift.
Klockan 12.00 är det lunch för både hästar och människor. Ingrid (Fredriks mamma) lagar mat till alla varje dag och alla äter tillsammans. Hon lagar fantastiskt god mat och har man tur får man efterrätt också:)
Efter lunch fortsätter Fredrik att rida och Anna, Lisa och Lina brukar ha 1-3 hästar kvar att rida då också. Ibland ska någon häst klippas, friseras eller så behöver det städas i olika utrymmen. Framåt 16.00 tiden lägger vi fram hö till kväll och morgon utanför boxarna och dom flesta hästarna (som inte är feta) får även hö nu. Alla träns och sadelgjordar som har använts ska putsas och eventuell tvätt ska tvättas men detta brukar man göra lite eftersom under dagen. Kl 17.00 får hästarna kraftfoder och sen brukar arbetsdagen vara slut förutom kvällsfodring farmåt 22.00 tiden.

Så kan en vanlig dag se ut men ibland löshoppar vi på eftermiddagarna och ofta tävlar vi ju fredag-söndag.
Fredrik tävlade hela denna helgen som var. Panthalassa var felfri och placerad i en 145 klass i fredags och sen hade hon 2 nedslag i 150 på lördagen och kvalade tyvärr inte till final. Notchino hoppade en 135 på fredagen och var placerad och sen hoppade han en 140 på lördagen och var placerad igen och då kvalade han till lilla finalen på söndagen där han rev ett i omhoppningen och blev första oplacerad. Attans vad nära;)
Jag och Wilma hade en ganska lugn och skön helg. Vi var bjudna på middag på lördagkvällen men eftersom Fredriks klass började 20.00 fick vi gå själva.

I går måndag började vi som vanligt att rida på förmiddagen. Jag hann rida två stycken hästar innan vår duktiga praktikant Daniel plötsligt blev sparkad av en unghäst. Jag fick tillbringa resten av dagen på sjukhuset med honom. En bruten hand och ett brutet finger. Lätt hänt när man ska tämja hästar! Ingen rolig dag alltså.
På kvällen åkte jag hem till min kompis Louise. Vi försöker ju att ta lastbilskörkort så vi pluggade tillsammans och Louise hade gjort en smarrig lasagne:)

Idag tisdag var jag hemma och tog hand om Wilmis på morgonen och sen var jag och övningskörde i Malmö innan lunch. Gick ganska bra idag tycker jag. Börjar lära mig hur allt fungerar i en lastbil nu;)
På eftermiddagen red jag Maxan, Flingan och Ronda och i kväll har jag haft 2st lektioner. Nu är jag trött som tusan och ska hoppa i duschen och sen i sängen! Sov gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar