Maxine

söndag 26 juni 2011

Söndag 26/6-2011

Glad midsommar allesammans! (Lite sent kanske, men bättre sent än aldrig)

Jag har haft en härlig vecka trots lite trist väder. Skulle ha målat staketet men det skulle ju torka i tre dagar i rad innan man fick börja måla det så det har ju inte gått så bra. Hoppas jag hinner med det denna vecka istället.

På måndagen red jag Tonic, Duette, Rosea, Zincana och Li Lucy. Skulle ha ridit Almondie också men det gick tusan inte att fånga henne. Vi gick ner 4 personer i betes hagen (hon har fått gå kvar med stona på bete fast jag rider henne) och skulle fånga henne. Vi hade linor o havre med men hon var bestämd, hagen var stor och det regnade. Till slut gav vi upp för vi hade ju lite annat att göra denna dag.
Vi fick rida i ridhuset för det var så trist väder. Jag la ut bommar som en bana och sen hade jag och Fredrik tävling om vem som kunde rida på mest och minst antal galoppsprång. Tornado var grymt bra alltsåJ tror han vann. Jag fick nöja mig med att vara näst bäst på MaxanJ
På eftermiddagen myste jag med Wilma, städade, handlade och fixade med kontoret.
Jag passade på att intresseanmäla Tellus o Tornado till unghäst-VM också. Hade varit jätte skoj om dom fick åka dit i år också.

På tisdagen fyllde bästa Katarina år. Grattis min fina vänJ
Idag fick vi äntligen in Almondie. Dom stod nere i hörnet på hagen så vi spärrade in henne med longerlinor. Puh! Hon är envis den lilla fina hästen;)
Väl inne och jag skulle rida så var hon pigg som tusan. Fick rasta henne ordentligt. Var tvungen att hoppa lite också för vi skulle tävla på torsdagen. Hon var jätte duktigJ
Duette och Zincana fick också hoppa lite lätt. Duette har nog aldrig hoppat så bra som hon gjorde idag. Skönt att känna att det finns där i alla fall. Hon har ju haft så svårt med sin teknik. Men det kommer o det finns därJ
Det kom en ny häst, 5år e.Cardento. Den ska vara här på tillridning och tävling.
Sen fixade vi i trädgården hela eftermiddagen och kvällen. Puh, jag var helt slut i ryggen o händerna sen. Jäkla massa ogräs i häcken alltså;)
Wilma hjälpte så gärna till! Bara hon fick ett par jobbe-handskar;)




På onsdagen var det kass väder igen. Fick bli inne idag igen men nu var det vattnat i alla fall.
Jag trimmade alla mina fina hästar. Maxan fick hoppa höga kryss på volt. Som vanligt lite svårare i höger varv. På eftermiddagen åkte jag och Wilma och handlade lite till midsommarafton. Måste ju ha grejer till krans och massa jordgubbar. Jag åkte inom Kävlinge och köpte en ny dammsugare till poolen också. Nu har jag fått nog av den dumma slangen man ska dra runt. Det händer ju inget med den. Den suger…
På kvällen åkte jag och min bästa vän Louise hem till Annica för lite Herbalife fika;) Louise hade varit och köpt världens sötaste valp på helgen. Han blev nästan ihjälgosad.
Världens sötaste lilla Sture! Vi hade en jätte mysig kväll med massa snackJ
Sture! och Louise såklart;)


På torsdagen var det dags för tävling i Lund. Det var lika bra att ta med 9 hästar. Men oj vilken chock våra små 4åringar fick. Det var ju massa tittiga hinder. Nej, det var BARA tittiga hinder;) Men dom var jätte duktiga och skötte sig exemplariskt. Duette hoppade fint på oxrarna men skruvade lite på räckena. Hon fick ett nedslag. Almondie rev ett och stannade på ett. Hon var jätte duktig. Hennes första 1m klass. Zincana hoppade 110 och var felfri. Hon är jätte fin på framridningen men så fort vi börjar hoppa blir hon dragig och svår att få tillbaka. Blev lite orytmiskt inne på banan. Jag bestämde mig för att inte hoppa 120 utan vi håller oss i 110 ett tag tills det känns som hon slappnar av. Ingen brådska ju. Hoppa kan hon i alla fallJ
Alla Fredriks hästar var också duktiga och nu ska alla 4åringarna få vila i 6v och gå på bete.

Fredag och midsommarafton. Varför inte fira midsommar på tävlingsbanan;) Där bor vi ju nästan jämt ändå;) Fredrik och Lisa åkte först på morgonen och hoppade några unghästar. Jag och Wilma åkte lite senare för jag skulle bara hoppa Maxan i en 130 klass.
Maxan var finare än finast idag och vi fick en superrunda. Vi kom på 8e platsJ Fredrik var placerad på Tellus och Caudillo var felfri. Tornado fick ett litet nedslag annars hoppade han också jätte fint.
På kvällen åkte vi hem till Katarina och Martin Forsman för lite mat, dryck och trevligt sällskap.




På lördagen åkte Fredrik och Lisa till Lund för tävling igen. Jag hoppade över att tävla idag. På förmiddagen red jag Maxan och Rosea. Sen fick Maxan sig ett bad och jag fixade i ordning i stallet.
Klockan 14.00 var det samling vid Skönadalsskolan för en liten cykelutflykt.
Först cyklade vi till en stor lekplats där både barnen och dom vuxna kunde leka. Vi spelade brännboll och barnen gungade, åkte rutchkana och grävde i sandlådorna.

Vi åt god pick nick mat som Katarina och Marcus Gyllin hade fixat. Tack för det!





Senare cyklade vi vidare till Barsebäcks Hamnkrog där vi åt middag och hade en jätte trevlig kväll. Fredrik mötte upp oss där och var med på kvällen. Han till och med cyklade hem… Kors i taket!!! En super mysig dag med hela holkgänget blev detJ

Idag söndag bar det iväg till Lund igen. Men först gick jag upp och hjälpte Lisa i stallet. Hon var ensam idag. Hon flätade och fixade hästarna som skulle tävla och jag mockade.
08.45 gick lastbilen. Göran och Ingrid körde samtidigt Pangea till hingststationen för att kolla brunst. Dags att inseminera ikväll igen.
Jag hoppade 130 och 140 med Maxan idag. Jag fick till en superrunda i 130 och blev 2aJ Wiieehoo!! Jag blev jätte glad! Fina fina Maxan! Vad skulle jag göra utan henne??
140 gick också ganska bra. Killen innan mig störtade fullständigt genom sista kombinationen och slog värsta volten tillsammans med hästen. Inte bra att se innan start…
Men det gick bra ändå. Fick två nedslag men annars tyckte jag hon hoppade jätte fint.
Fredrik red bara 140 på Panthalassa idag. Hon kom 2a i 135 klassen igårJ men idag hade hon ett retligt nedslag annars var hon snabbast! Attans också;)
När vi kom hem i eftermiddags lastade vi 3st ungston och åkte med dom till ett bete lite längre bort. Duette fick följa med och ska få gå där och mysa nuJ

Sen åkte vi hem och grillade. Jag höll på att svimma av hunger. När jag sa det till Fredrik sa han: ”Varför då? Du åt ju lunch”! Men hallå! Det räcker väl inte med ett mål mat om dagen… Jag behöver ju massa mat;) Jag älskar mat;) och jag älskar glass så nu ska jag gå o gnaska i mig ett stort lassJ och fira min andra plats idag.

Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar