Maxine

söndag 19 juni 2011

Söndag 19/6-2011

Hallå igen!
Nu var det söndagJ

Tro det eller ej, men varje söndag jävlas datorn med mig… Fattar inte??  Den vägra att ansluta till internet! Varför ska den göra så. Får skriva detta i ett dokument först och så får jag lägga ut det när datorn är på gott humör igen. Blir kanske en måndags-blogg i fortsättningen?? Vem vet??

I vilket fall har det varit en fullproppad vecka med både roliga, tokiga och lite tråkiga saker som har hänt.

I måndags red jag som vanligt hela förmiddagen. Har denna veckan försökt hinna med 6st hästar innan jag ska hämta Wilma på dagis kl 14.00. Man får korta ner på lunchen lite helt enkelt. Men jag har i alla fall väldigt roliga hästar att rida just nuJ
Mina fina 4åringar Tonic (Careful-Quite Easy), Almondie (Armitage-Cardento), och Duette (Cardento-Aram) har uppfört sig exemplariskt hela veckanJ Självklart är det Cardento i Tonic också;) Hans mormor är ju Kiara La Silla som är e.Cardento. Inte så många hästar i vårt stall som inte har Cardento el Tornesch blod i sig;)
Sen har jag ju ridit min favvo-häst Maxine också. Visserligen är hon rätt trist att rida hemma eftersom hon vill gå med huvudet till vänster hela tiden… Men vad gör väl det när hon är så duktig på tävlingsbanan. Då går det ju att stå ut med det mesta;)) Dessutom är hon ju e.Cardento!! Haha! Sist men inte minst har jag min fina Zincana som inte har en endaste gnutta Cardento-blod i sig utan är e.Robin Z-Magini. Inte ens lite Tornesch-blod har hon i sig. Undra om hon känner sig lite utanför?? Men fin är hon i alla fall och nu har hon blivit så himla rolig att sitta och trimma hemma. Vi har fortfarande lite problem att få det jämt mellan hinderna och därför la jag ut bommar på marken idag som vi galopperade över som en liten bana. Red på lite olika antal galoppsprång i olika tempo.
När jag hade hämtat Wilma på dagis åkte vi till Kävlinge och handlade målarfärg till staketet runt vårt hus som behöver målas om. Sen åkte vi till gummicentralen och balanserade däcken på bilen. Vi passade på att fika lite medans vi väntade på att dom skulle bli klara.
När Wilma hade somnat på kvällen skrapade vi hela staketet. Shit va jobbigt det var. Jag var ju helt slut i armarna efteråt…

På tisdagen hoppade jag Tonic, Duette och Almondie. Vi tränade kombination räcke-räcke. Det är ju av en konstig anledning alltid räcke-räcke kombinationer i 1m klasser. Fattar inte varför?? Mycket lättare att hoppa oxer ju! Men hästarna var duktiga i alla fall och Duette börjar hoppa genom hela kroppen nu. Hon har fått hoppa höga kryss för att träna sin teknik. Men idag kändes det som om det började lossna och polletten hade trillat ner.
På kvällen tvättade vi hela staketet. Nu ska det bara torka i 3 dagar innan vi kan måla det. Fast om 3 dagar ska vi på bröllop och då vill man ju inte vara helt rödprickig så vi kanske väntar till nästa vecka istället.

På onsdagen red jag ut med Maxan, Duette och Zincana i skogen. Eller Maxan red jag bara runt granarna. Hon har slängt av mig lite för många gånger ute i skogen för att få vistas där;)
Tonic trimmade jag på banan medans Almondie vägrade att bli fångad i hagen. Hon fick tillslut en vilodag för vi hann inte jaga henne mer.
På eftermiddagen ville Wilma rida. Vi gick upp till stallet och borstade på Lucas och sen ville hon rida med pappa i ridhuset. Sen ville hon rida till farmor men hon var inte hemma så då red vi ner till bäcken. Hon ville aldrig sluta rida idag så till slut fick jag muta henne med att gå hem och bada i poolen. Det ville hon väldigt gärna göraJ
På kvällen trillade stackars Göran av traktorn när han skulle tvätta den . Jäkla skit! Han slog sig ganska illa stackaren så nu har han ont i hela ryggen och har svårt att röra sig. Nu när det är dags att ta in hö och allt…

Torsdagen var en ganska galen dag. Först kom dagis hem på studiebesök. 9st barn från Wilmas grupp som ville provsitta traktorn, titta på fölen, sitta i lastbilen och rida på Lucas. Barnen var så himla söta och glada. Tror det blev en väldigt uppskattad förmiddag. Vi avslutade med lunch i trädgården innan alla somnade i sina vagnar helt färdigaJ
På eftermiddagen passade Ingrid Wilma så jag kunde rida fyra hästar. Almondie var äntligen infångad så nu fick hon allt bo inne tills på lördag när hon ska tävla.
När jag skulle köra hem ville inte min gamla skrutt-volvo starta. Jag la den i friläge medans jag försökte få igång den men lyckades inte så jag tänkte att det är bäst jag hämtar Fredrik. Jag hoppade ur bilen utan att lägga i växel och plötsligt började den att rulla. Fortare och fortare gick det. Jag hann inte ikapp den innan den for rakt in i ridhusväggen!!! Oups! Det blev ett hål i väggen! Det såg ut som om jag hade kört rakt igenom väggen typ. Typiskt mig att göra något sådant liksom… Anna tyckte det var jätte skoj;)) Hmm!
När jag berättade för Ingrid vad jag hade gjort sa hon att hon också råkat göra något galet. Hon skulle slänga ihop en lasagne till lunch och råkade blanda ihop ostsåsen med citronsåsen! Hahaha! Jag tyckte detta var galet roligt! Jag och Ingrid fick ju lunch utav dagis så vi åt ju aldrig av lasagnen och märkte inget. Anna och Emma hade ju ätit massor lasagne och tyckte det var jätte gott;) Fredrik däremot tyckte inte den smakade som den skulle men åt ändå en stor portion. Oj oj oj vad jag skrattade! Jag tyckte Ingrid skulle hälla ostsåsen på kakan sen;)
Fredrik körde hö hela dagen och kvällen och fick in allt ihop innan regnet kom. Bra jobbat Älskling!  

På fredagen hoppade jag alla hästarna utom Tonic. Dom var jätte duktiga och vi kände oss laddade för tävlingen dagen därpåJ
På eftermiddagen körde jag och lämnade Wilma till mina föräldrar i Halmstad. Hon skulle få vara där hela helgen. Tror det var lycka i MahultJ
På kvällen var jag hos en häxa som skulle hjälpa mig med mina nackproblem. Man skulle nästan kunna tro att hon var lite häxa i alla fall. Vem bjuder hem en patient 18.30 en fredagkväll liksom. Hon bodde mellan kyrkan och slottet och hade en stor svart katt;)
Men hon var väldigt snäll och hon fixade och trixade med mig i 2,5h. Jätte lustigt var det. Jag förstod inte riktigt vad det var hon gjorde men jag har faktiskt inte särskilt ont längre och jag kan lägga huvudet på sned nu. Jag ska prova en gång till om två veckor. Vi får väl se om det hjälper. Hoppas hoppas!

På lördagen körde vi gärnet! Först upp tidigt för att tävla alla småhästarn i Eslöv. Vi hade 9st hästar med oss så jag fick köra bil och släp för att alla skulle få plats. Jag hoppade Almondie som gjorde sin andra tävling i sitt liv och var felfri i 90cm. Jätte duktig var honJ
Sen hoppade jag Duette i 90-100. Hon rev dom två sista i 90cm. Hon tycker nog det är löjligt lågt för hon tar ju inte i det minsta. I 1m hoppade hon däremot väldigt fint och var felfri. Tror inte hon har hoppat så fint innan. Man blir glad när man märker att det går framåtJ
Tonic hoppade bara 1m och var felfri så nu är han färdigkvalad till 4-års championatet i höst. Som belöning får han nu gå på bete. Duette och Almondie får göra en tävling till nästa torsdag innan dom får semester.
Fredriks hästar var också duktiga och fick rosetter.
När vi kom hem efter lunch var det bara att sticka hem och göra sig i ordning för bröllop.
Våra vänner Malin och Patrik skulle gifta sig i Bosjökloster.
Det blev en jätte rolig eftermiddag, kväll och natt. Tack snälla Malin och PatrikJ

Hemma 03.30 på söndagsmorgonen. Vi tog sovmorgon till 09.00 och sen åt jag och fredrik frukost tillsammans. Det hör ju inte till vanligheterna… Jag åkte till bageriet och köpte frallor. Jätte mysigtJ! Sen åkte vi upp till stallet. Jag städade lite på gården innan vi begav oss av till Dagstorp för tävling. Jag hoppade Maxine i 130 och fick en 12 placering. Hade kommit 2a om jag inte hade rivit ett jädrans hinder… Fast så kan man kanske inte säga?? Men det gick i alla fall väldigt bra och vi fick ju pris i alla fallJ
Fredrik hoppade Conny i samma klass och rev samma hinder. Sen hoppade han sina tre 6-åringar som ska gå i Falsterbo. Tellus och Tornado hoppade jätte fint och jätte felfritt;) Vanity var lite spänd och rev två hinder.
Mina föräldrar kom med Wilma till tävlingen och sen följde dom med hem. Wilma visade sina ridkonster och sen grillade vi och hade en mysig avslutning på helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar