Maxine

måndag 13 juni 2011

Söndag 12/6-2011

Sorry! Datorn har varit kaputt! Men nu har datanörden Lina fixat detta men det blev en dags försening!

Det går upp och det går ner!
Men för det mesta är allt roligtJ

I måndags tävlade vi i Munka-Ljungby igen. Jag hoppade 140 på Maxan och det gick riktigt bra. Hade två nedslag. Ett får jag ta på mig och det andra var lite oturligt tycker jag. Men det kändes väldigt bra så jag var gladJ 
Fredrik hoppade Calle i 130 och var felfri och placerad. Sen hoppade han Libido i 130 avd.B felfritt. Sista klassen var en 150 och där red han Panthalassa. Hon vann ju 145 dagen innan och hade gått rätt så snabbt så hon var lite låg idag och hade 3 nedslag.
När vi kom hem på kvällen kom det en ny försäljningshäst. Ett 11-årigt sto e.Leuthen-Roderik.

På tisdagen red jag hela förmiddagen. Red unghästarna på utebanan och provade sen nya hästen.
Jag cyklade och hämtade Wilma på dagis kl 14.00 så åt vi mellanmål och sen bar det iväg till BVC för läkarkoll. Hon hade blivit 85cm lång och vägde över 13kg! Stora tjejenJ
Sen var det bara att fortsätta vidare in till Lund och revisorn. Dags att deklarera!
Där satt vi ett tag och sen passade vi på att äta på VESPA innan vi fortsatte ut till alla våra beteshagar för att kolla unghästarn. Dom mådde fin-fint och hade blivit stora och tjockaJ
När vi ändå var ute och åkte stack vi inom Bjärred och tog en mjukglass. Mums mums! Bra avslutning på dagen tycker jagJ

I onsdags åkte Fredrik och kollade om Dahlia och Donatella fortfarande var dräktiga. Det var dom! Puh! Sen red jag alla mina hästar på utebanan och plötsligt när jag red Duette så ville Fredrik prova. Jaha ja! Han såg stor ut på lilla Ettan;) hihi!
När jag skulle rida sista hästen, som var Flingan, kom det en gigantisk rovfågel flygandes. Jag har nog aldrig sett en så stor fågel innan i Sverige. Den bara attackerade en stackars kråka och bara satte klorna i den helt kallhjärtat. Dom andra kråkorna blev helt upprörda och började flyga runt, runt och skrek hysteriskt. Flingan höll på att dö av skräck och jag med. Jädrans läskigt. Det fick mig osökt att tänka på Victor som jobbade hos oss innan. Han var livrädd för fåglar och hade troligtvis skengalopperat hem om han hade varit med;) hihi!
På kvällen åkte jag och handlade med Wilma. Ingen lätt grej att handla med henne längre… Hon vägrar sitta still och släpper man lös henne springer hon och gömmer sig eller så ska hon köra kundvagnen själv. Nu får nog Fredrik följa med i fortsättningen.

I torsdags blev Calista såld och Lisa fick bjuda på tårta för att hon hade ramlat av Calista… Nej förresten, hon fick bjuda på två tårtor för hon hade flugit av Chico också. Gottit va detJ En prinsesstårta och en marängtårta. Mmm!!!
Fredrik byggde en lång studsserie som jag hoppade med Maxan, Flingan och Zincana. Det behövde dom.
På eftermiddagen kom Ulrika och Alice och hälsade på. Alice är 2år och ville rida på Lucas. Hon tyckte det var jätte kul och ville helst hoppa. Hon fick trava och gå över bommar. Wilma red också en liten sväng men hon ville hellre åka traktor så farfar tog med henne på en liten tur. Vi tittade såklart på dom bedårande fölen och så fikade vi igen. Ulrika hade bakat en cheesecake. Jädrans god! Oj, vad mycket fika det blev idag.

På fredagsmorgonen kollade vi några ston igen. Toscana var dräktig med Carmargue och Tequila var inte dräktig. Tror hon är i lite för bra kondition för att bli dräktig. Hon var ju i full tävlingskondis när hon plötsligt skulle bli avelssto.
Nya hästen Nobless var däremot brunstig och det var dags att inseminera. Hmm! Vem ska vi ta?? Vi hade tänkt att ta Hartbeat men eftersom vi skulle iväg på kvällen och inte hann att köra och hämta dosen så bytte vi till Tornesch. Vi har ju ändå så många Tornesch-avkommor så vi kan ju ta några till;)
Idag hoppade jag studs med alla småhästarna. Dom var duktigaJ
På eftermiddagen åkte vi till Köpenhamn och gick på Tivoli. Göran fick det av oss i 65års present. Vi gick på restaurang och åkte karuseller och åt glass! Jätte mysig kväll!

Skojigt värre att åka karusell:)


På lördagen tävlade vi!!! Men det har jag redan förträngt. Gick ju inte särskilt bra alltså. Fast det verkade det ju inte har gjort för någon direkt eftersom det knappt var en enda felfri i någon klass. Maxan var fin i alla fall! Men det är hon alltidJ Min heliga ko!
På kvällen åkte vi till fam Arvidsson på middag. Jätte mysigt! Wilma tyckte det var toppen att leka i deras fantastiska trädgård som är som en stor lekplatsJ God mat och trevlig avslutning på denna dag.

Idag hade jag och Wilma sovmorgon. Jag vaknade vid 8.00 och Wilma sov ända till 10.00. Det behövde hon efter en hård helg. Sen åt vi frukost, städade i huset och fixade lite i trädgården innan vi åt sen lunch. Sen somnade Wilma igen och sov i 2,5h. Då passade jag på att åka och handla. Sen åkte vi till stallet och mötte Elisabet, Mattias och Elvira. Wilma och Elvira red på Lucas och så tittade vi på fölisarna.
Sen åkte vi hem och badade i poolen. Wilma hade fått en rutschkana av Linn dagen innan och den satte vi vid poolen så kunde barnen åka rakt ner i poolen. Oj, vad dom tyckte det va skojigtJ Wilma ville aldrig sluta. Sen grillade vi och hade en jätte mysig kväll.

 Nu är det slut på denna veckan och en ny spännande vecka väntar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar