Maxine

söndag 3 juli 2011

Idag fyller svärmor år! Stort grattis Ingrid!
Ikväll ska hon firas och slippa laga mat för en gångs skull.
Därför är jag lite tidig med mitt bloggande idag:)

I måndags kom det en ny försäljningshäst. Han heter Take it Easy och är (tro det el ej) e.Quite Easy;) En 6årig val som jag tror passar bäst som dressyrhäst el kanske fälttävlans häst? Vad vet jag??
Här är en liten film på honom:
https://www.youtube.com/watch?v=BTUlmVOJVOw

Efter att jag hade ridit Maxan, Zincana och Rosea tog vi in Toscana och Mexina från betet. Det är två ston som går med föl som jag nu tänkte sätta igång och rida. Toscana är 4år e.Tornesch-Magini (Syster till Zincana och Maja Bogrens Aperitif). Mexina är 5år e.Tornesch-Cardento (Maxines dotter). Vi brukar ju alltid betäcka våra ston när dom är 3år och ibland tar vi ännu ett föl när dom är 4år. Så Mexina har nu fått två föl så nu är det dax att bli tävlingshäst. Toscana är dräktig igen men lite motion och utbildning skadar ju inte. Mexina reds också hela förra sommaren och en bit in på hösten. Då hann vi med en hel del i hopputbildningen vilket gör att hon inte ligger så långt efter nu.
Dom får självklart gå kvar ute på betet men kommer in 4ggr/vecka för att ridas.
Idag blev dom bara longerade eftersom dom inte har varit igång sen förra året. Toscana var ju inte riden sen 3års testet i maj förra året så det är bäst att börja lite lugnt;)

På tisdagen hoppade vi lite inne i ridhuset. Jag provad ett nytt bett på Zincana. Fredrik tyckte att jag skulle hoppa några gånger hemma på något lite skarpare så hon blir lite mer lydig. Det gick riktigt bra och i slutet hoppade hon jätte fint. Maxan fick också hoppa lite studs.
Idag kunde jag rida på både Toscana och Mexina. Toscana är ju hur snäll som hellst. Hon skriker inte ens efter sitt föl. Fast fölet skulle nog hellst vilja va kvar i hagen hos dom andra kompisarna. Han struntar fullständigt i sin mamma.
På eftermiddagen och kvällen badade jag och Wilma i poolen flera gånger. hon är ju helt vild. Hoppar i från kanten (150cm djupt) och åker rutchkana ner själv. Hon är ett litet vattendjur:)

På onsdagen hoppade jag upp själv på Toscana. Hon är så himla snäll. Hoppas det håller i sig;) Hon är ju ändå ett fux-sto;) Mexina är lite värre däremot. Hon kör gärna ner huvudet och skjuter rygg. Det gäller att få fart på henne;)
Idag red vi ute på vår grusbana. Den har vi använt alldeles för lite i år. vi har nästan bara ridit på gräsbanan. Zincana känns jätte fin att rida på marken nu. Hon är nog den roligaste att sitta och trimma just för tillfället. Det känns lite tomt nu när 4åringarna går på bete. Men dom ser ut att ha det skönt.
Lucas tyckte att gräset i sin hage hade tagit slut så han böjde på huvudet och gick ut;) Jag fick helt enkelt bygga en ny hage till honom. Jag hängnade in runt gödselsatcken och ner mellan hagerna och nya stallet. Han fick en jätte hage med jätte höga växter i. Rena djungeln för honom men han verkar stortrivas i sin nya hage. Han har dessutom blivit bästis med Canel som är 175cm hög. Dom står och pussas genom staketet mest hela dagarna;)
Li Lucy har vi ju sålt också. Det har jag ju glömt att berätta. Hon for ju till Uppsala i helgen. Hoppas hon får det riktigt bra där:)
På kvällen badade vi i poolen jätte mycket.

På torsdagen kunde jag rida själv på Mexina. Hon stannade bara två gånger och körde ner huvudet. Hmm!! Tur jag lyckats sitta kvar;) Toscana var lika duktig som innan i veckan och idag kunde jag rida ett varv på gården också:)
Dom andra hästarna red jag på utebanan.
På eftermiddagen hade vi kunder på Hipp, Carmen och E-mail. Det gick jätte bra:)
Fredrik var hos frissan och fixade till frillan;) Nu är han snyggare än vanligt:)

På fredagen byggde Fredrik en Falsterbo bana i ridhuset. Två vattengravar med vatten i, en jätte läskig mur och massa grindar och en kombination räcke-räcke. Maxine och Zincana fick också va med och hoppa. Zincana va jätte duktig och hoppade båda gravarna från båda hållen. konstig Robin-häst som inte är rädd för vatten...
Fölstona fick sig en ridtur idag också. Vi öppnar hårt;) Nästa vecka blir nog lugnare eftersom Falsterbo kör igång då. Men dom var duktiga. Toscana kunde jag hoppa upp direkt på och Mexina kunde jag galoppera runt på själv idag och skritta en vända runt gården.
På eftermiddagen åkte jag och handlade lite mys till kvällen och vi storstädade huset.

På lördagen var det dags för tävling i Björbäck. Roligt att tävla lite i Halland och träffa lite folk norrifrån:) Det verkligen ösregnade här hemma på morgonen. Jag packade ner massa regnkläder och varma tröjor mm. Lika bra att ta med extra kläder. Men i Halland sken solen och det var nog 30 grader varmt... Vi fick svettas! Det var rätt så tuffa banor med mycket fel. Vi hade väl ingen höjdar dag men Maxine var i alla fall duktig:) Vi rev sista hindret i 130 och fick en 12e placering. Hon hoppade superfint hela rundan och jag tyckte jag kom perfekt på sista hindret men hon började spratla med benen i luften och rev. Fredrik red Caudillo som rev några stycken. Men det var nyttigt för honom att hoppa på denna banan där det bara var titt-hinder. I 140 klassen (som var svår) fick jag o Maxan ett nedslag på hinder nr2 och sen stannade hon en gång på vattengraven annars hoppade hon super. Tror aldrig vi har hoppat vatten på tävling innan så det var ju på tiden. Tror det var häcken hon tyckte var mest läskig och inte vattnet.
Panthalassa gjorde en superrunda felfritt till vattengraven som var nästsista hindret. Tvärstopp!! Jäkla skit. Hem till regniga Skåne igen med en sjuk liten Wilma. Stackars lilla tjejen blev sjuk under dagen och hade över 40 graders feber. Hem och ge henne lite alvedon och bädda ner henne i sängen.

Idag söndag har jag ridit hela förmiddagen medan snälla Ingrid har passat Wilma som fortfarande har 39 graders feber:(
Nu på eftermiddagen har min mamma kommit hit och nu ska vi fira Ingrid. Champagnen är öppnad och maten står på spisen.
I morgon börjar Falsterbo och vi hoppas att Tellus, Tornado och vanity är laddade till tusen:) Håll tummarna för oss nu är ni snälla:)
Återkommer om en vecka med förhoppningsvis roliga nyheter:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar