Maxine

söndag 20 februari 2011

söndag 20/2-2011

Hej hej bloggen! (som Fia brukar säga)
Denna veckan har jag lovat Lennart Grönvall att jag absolut inte ska nämna något om hans klippning av hästen så  jag får väl hoppa över det, annars hade det blivit ett roligt inslag här;)
Har precis ätit massa chevré-ost och det fick mig osökt att tänka på Lotte Göransson som gör världens godaste chevré-mackor. Mmm!

Denna veckan har varit lite bättre än ganska bra skulle man kunna säga;) Vi har varit friska och Wilma fick börja dagis igen. Usch, vad jobbigt det var att lämna henne. Hon klamrade sig fast i min jacka och storgrät första dagen. Aj, mitt hjärta! Eller hon grät varje dag men det blev ändå bättre och bättre. Men varje eftermiddag när jag hämtade henne var hon på strålande humör och lekte så det kändes ju bra.
Amber är såld till Stockholm men hon ska stanna 2v till innan hon åker. Det har kommit två nya hästar. Båda efter Tornesch (såklart). En 3-åring som Fia ska rida in och en 7-åring som är här på tillridning. Ser ut att vara jätte fina hästar båda två.

I måndags var det alla hjärtans dag och jag fick jätte fina rosor av världens bästa Fredrik:)
Jag red som vanligt igen. Maxine, Ronda, Zincana och Calista hann jag med på förmiddagen. Det var ju värsta gradens storm ute. Usch och fy och bläää! Jag hatar verkligen när det blåser. Man fryser liksom ända in i benmärgen.Skrittmaskinen strejkar när det blåser så och då tar allting lite längre tid och hästarna blir mer vilda än tama när dom ska ridas...
På kvällen var jag hos Louise Grönvall och nu fixade vi äntligen vårat kompetensbevis så att vi får transportera hästar. 3h tog det och då hann vi med att äta lite gott också:)

Tisdag och onsdag hände det inte så mycket mer än vanligt. Jag red mina hästar, hämtade Wilma på dagis, fixade lite med kontorsarbete, handlade och städade.

På torsdagen kom en klass från Plönninge på studiebesök. Jag hade rundvandring på gården och svarade på svåra frågor, typ: "hur mycket mark har ni?" -Ingen aning!!!
Men det var roligt att få lite Plönningebesök:)
På eftermiddagen kom Peter Eriksson och hade träning. Himla roligt att träna lite. Vi var 3 grupper och 8 elever. Fia fick låna Chabbe av mig och dom var jätte duktiga. Peter sa att om du klarar att rida denna banan med honom så klarar du att rida alla banor så då bestämde jag att dom får minsann tävla i helgen. Fredrik red Tellus som hoppade helt fantastiskt fint. Jag red Zincana i mellangruppen tillsammans med Louise. Vi var en liten OBS-grupp. Jag kan inte bromsa och Louise skulle lära sig att styra;)) Haha! Helt galet. Först fick vi hoppa en jobbig studs och Peter sa att man inte fick fortsätta på dom andra övningarna förräns man hade klarat denna övningen bra. Jag trodde jag skulle få hoppa studs hela lektionen men plötsligt sa han att jag hade kvalificerat mig för att hoppa banan också. Puh!! Efter sista rundan sa han även att nu var det lite bättre än ganska bra! Hahahaha! Han är så himla rolig!

På fredagen var det fullt upp. Rida, hämta Wilma, bädda åt mamma och pappa som skulle komma och på kvällen var det fest hos Ingrid och Göran! Himla trevlig kväll blev det mad massa roliga människor:)
Sent i säng och upp tidigt nästa morgon. Tävling i Åstorp! Nej, så tidigt gick vi faktiskt inte upp för vi hoppade över 90cm så stackars Ronda som aldrig varit på någon hopptävling i hela sitt liv fick gå rakt in i 1m. Men hon var så himla duktig och hoppade felfritt. Zincana tävlade jag också i 1m och hon var också en stjärna och hoppade felfritt. Fredrik hade med sig Gloria och Flingan som båda var jätte duktiga och hoppade felfritt. Fia fick ju hoppa Chabbe i 100 och 110 och gjorde det strålande bra. Felfri i 1m och i 110 red hon ännu bättre. Det blev bara lite tokigt på ett hinder så det blev en volt sen. Anna och Lisa var också med och red på sina egna hästar. 0+4 fel för båda två. 9 rosetter på 12 starter var ju ett ganska bra resultat tycker jag.

Idag söndag bar det iväg till Åstorp igen med 5 hästar. Jag hade med mig Maxan som fick hoppa en 130 avd.B bara för att hon skulle få komma ut och tävla lite. Det gick bra och vi fick en fin runda tycker jag:) Fredrik hade med sig Tellus, Tornado, Athina och Caudillo. Tellus och Caudillo var stjärnorna! Det gick rätt snabbt och vi var hemma till 13.00 igen. På eftemiddagen har vi myst med Wilma, varit och handlat och ätit gott! Nu är det solsidan som gäller.

Trevlig kväll gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar